ايران - اندونزي؛ رويارويي سيستم پرتغالي با فوتبال ماشيني هلند در آزادي
ASTAN

در اين ميان تيم ملي فوتبال كشورمان پس از گذشتن از سد تيمي نه چندان قدرتمند و البته هميشه بازنده به نام مالديو در مجموع دو بازي رفت و برگشت با نتيجه 5 بر صفر راهي مرحله گروهي رقابت‌ها شد تا در راه صعود به جام جهاني 2014 به مسير دشوارتري برسد.
 
ايران پس از صعود به مرحله اول گروهي رقابت‌ها با تيم‌هاي قطر، بحرين و اندونزي همگروه شد تا كار كمي پيچيده تر از قبل شود، هرچند كه در اين ميان هم چاشني شانس همراه كي‌روش و شاگردانش بود تا با قرعه‌اي مناسب تيم ملي در گروهي تقريباً راحت جا خوش كند.
 
بر همين اساس ملي‌پوشان فوتبال ايران در راه پرپيچ و خم صعود تا جام جهاني فرداشب در اولين ديدار خود از مرحله گروهي به مصاف حريفي نيمه سرسخت به نام اندونزي مي‌روند تا با گذر موفق از خان اول و كسب 3 امتيازي شيرين و البته حساس گام اول را پرقدرت بردارند.
 
*تاريخچه ديدارهاي دو تيم؛
اندونزي هنوز آزادي را نديده است
 
تيم‌هاي ملي ايران و اندونزي در گذشته 3 ديدار رسمي و يك ديدار دوستانه را در كارنامه رويارويي‌هايشان به ثبت رسانده‌اند. ديدارهايي كه تيم ملي كشورمان هيچ گاه طعم شكست را در آنها نجشيده و در مقابل 3 پيروزي را در كنار يك تساوي 2 بر 2 به حريف شرق آسيايي‌اش تحميل كرده است.
 
دو تيم 45 سال پيش در اولين رويارويي خود در بازي‌هاي آسيايي 1966 تايلند به مصاف هم رفتند كه اين ديدار با تك گل همايون بهزادي به سود كشورمان به پايان رسيد.
از همين سري رقابت‌ها و 4 سال بعد كه بازهم بانكوك تايلند ميزباني را برعهده داشت، ايران با گل‌هاي ابراهيم آشتياني و اصغر شرفي مقابل اندونزي 2 بر 2 متوقف شد.
 
در سال 1363 و در رقابت‌هاي مقدماتي جام ملت‌هاي آسيا بازهم تيم ملي ايران اين بار با گل ناصر محمدخاني يك بر صفر حريفش را از پيش‌رو برداشت و در چهارمين و آخرين مسابقه دو تيم كه 5 خرداد ماه سال 1388 به صورت تداركاتي در ورزشگاه انقلاب كرج برگزار شد، تيم ملي ايران در حالي با نتيجه پرگل 5 بر صفر به برتري رسيد كه افشين قطبي براي نخستين بار سكان هدايت تيم ملي را براي رساندن اين تيم به جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي به عهده گرفته بود.
 
بر همين اساس تيم ملي ايران در حالي فردا به مصاف اندونزي، اولين حريفش در مرحله گروهي مي‌رود كه اين حريف براي اولين بار در كشورمان پا به ورزشگاه يكصد هزارنفري آزادي مي‌گذارد تا عظمت فوتبال ايراني در آزادي را به چشم ببينند.
 
*آخرين بازي دو تيم؛
جشنواره گل شاگردان قطبي در كرج (فلش بك)
 
5 خرداد سال 1388: (ورزشگاه انقلاب كرج) تيم ملي فوتبال ايران در ديداري تداركاتي با نتيجه پنج بر صفر برابر اندونزي به پيروزي رسيد.
اين ديدار دوستانه در ورزشگاه انقلاب كرج و در حضور حدود 15 هزار تماشاگر برگزار شد.
سيسوانتو، مدافع تيم اندونزي در دقيقه 20 به اشتباه دروازه تيمش را باز كرد تا اولين گل ايران رقم خورد.
فريدون زندي در دقيقه 54 با پاي راست دومين گل ايران را به ثمر رساند و آرش برهاني در دقيقه 66 در موقعيتي تك به تك تعداد گل هاي ايران را به سه رساند.
در ادامه بازي محمد رضا خلعتبري كه يك بار تير دروازه حريف را به لرزه در آورده بود، در دقيقه 72 چهارمين گل ايران را به ثمر رساند و فريدون زندي در دقيقه 89 روي اشتباه دروازه بان در دفع توپ موفق به زدن گل پنجم ايران شد تا شاگردان افشين قطبي در كرج به يك پيروزي پرگل دست يابند.
در اين ديدار ملي پوشان پرسپوليس و لژيونرها (غير از زندي و تيموريان) حضور نداشتند.
عليرضا فغاني قضاوت اين مسابقه را بر عهده داشت.
 
*تركيب تيم ملي فوتبال ايران:
مهدي رحمتي(از دقيقه 45 وحيد طالب لو)، هادي عقيلي(از دقيقه 68 محسن بنگر) ، سيد جلال حسيني(از دقيقه 45 فرشيد طالبي)، حسين كعبي ، احسان حاج صفي، خسرو حيدري، فرزاد آشوبي، حسين كاظمي (از دقيقه 45 محمد رضا خلعتبري)، آندرانيك تيموريان، فريدون زندي و آرش برهاني
سرمربي: افشين قطبي
 
نكته جالب اينكه اين بازي اولين حضور قطبي روي نيمكت تيم ملي ايران محسوب مي‌شد.
 
ديگر نكته قابل توجه اينكه تيم ملي اندونزي در اين ديدار در رده بندي فيفا در رتبه 139 جهان و بيستم آسيا قرار داشت و ايران نيز تيم چهارم آسيا و پنجاه و سوم جهان بود.
اين رقابت براي آمادگي هرچه بهتر كشورمان براي حضور پرقدرت در ديدار مقابل كره‌شمالي در چارچوب مرحله مقدماتي جام جهاني 2010 برگزار شد.
 
تيم ملي به دليل آنكه بنيادكار ازبكستان؛ حريف پرسپوليس در ليگ قهرمانان آسيا بايد در ورزشگاه آزادي تمرين مي‌كرد، در كرج بازي كرد، ضمن اينكه در جريان اين مسابقه، ظرفيت 15 هزار نفري ورزشگاه انقلاب كرج در دقيقه 30 تكميل شد.
 
*آخرين رده بندي فيفا؛70 رده فاصله
با تكرار تاريخ؛ در انتظار بردي پرگل
 
فدراسیون بین المللي فوتبال (فيفا) جدیدترین رده بندی تیم های ملی دنیا را اعلام کرد که در آن تيم ايران با 559 امتیاز و يك پله صعود، در رده 53 جهان و چهارم آسيا ایستاد و اين درست همان جايگاهيست كه تيم ملي ايران 2 سال پيش در زمان آخرين ديدار مقابل اندونزي در آن قرار داشت.
 
در رده‌بندي جديد اندونزي با 6 پله صعود نسبت به ماه گذشته ميلادي با 207 امتياز در رده 133 جهان قرار گرفت و اين يعني تنها 6 رده صعود نسبت به دو سال گذشته كه اين اختلاف كم همچنان نشانگر سطح پايين و كيفيت نازل فوتبال اندونزي است.
 
با تكرار تاريخ پس از دو سال و 3 ماه و 6 روز، انتظار بردي پرگل از ملي‌پوشان فوتبال ايران در حضور مشتاقان فوتبال ايراني در ورزشگاه آزادي نمي‌تواند انتظاري بيجا باشد.
 
*آخرين رقابت رسمي:
ايران مالديو را برد؛ اندونزي با يار دوازدهم به سختي از سد تركمنسان گذشت
 
دو تيم فردا در حالي در مرحله اول گروهي رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني 2014 برزيل مقابل هم صف آرايي مي‌كنند كه هر دو آخرين ديدار رسمي خود را در مرحله پلي‌آف همين رقابت‌ها پشت سر گذاشته‌اند.
ايران در مرحله قبلي در خانه 4 بر صفر و در مالديو طي ديداري انتقادآميز يك بر صفر مقابل حريف نوستالوژيكش به برتري رسيد و در آن سو اندونزي به سختي از سد تركمنستان گذشت.
 
دو تيم اندونزي و تركمنستان در حضور 90 هزار تماشاگر در ورزشگاه جاكارتا در ديدار برگشت مرحله دوم پلي‌آف مقدماتي جام جهاني در حالي مقابل هم قرار گرفتند كه اندونزي با توجه به تساوي يك بر يك در خانه حريف از بخت بيشتري براي صعود برخوردار بود. با اين حال اندونزي كه تا دقيقه 76 چهار بر صفر از حريفش پيش بود از اين دقيقه به بعد به دردسر افتاد و 3 بار دروزاه‌اش باز شد و چه بسا اگر فضاي روحي و رواني نشأتگرفته از يار دوزادهم اين تيم يعني 90 هزارتماشاگر حاضر در ورزشگاه نبود، شايد اين تيم تركمنستان بود كه فردا در اولين ديدار مقابل ايران در مرحله گروهي صف‌آرايي مي‌كرد.
 
اندونزي در دو ديدار آخر خود كه البته به صورت دوستانه برگزار شد نيز ابتدا در خانه 4 بر يك از سد فلسطين گذشت و سپس در مسابقه‌اي ديگر كه در حضور يكي از دستياران كي‌روش در امان برگزار شد يك بر صفر مقابل اردن شكست خورد.
 
*ارزيابي مربيان دو تيم
دو سبك متفاوت فوتبال؛ از پرتغال تا هلند
 
در دوراني كه داشتن يك مربي از برزيل يا حداقل كشورهاي آمريكاي جنوبي براي كشورهاي آسيايي يك اعتبار محسوب مي‌شود، تيم‌هاي ملي ايران و اندونزي روي نيمكت مربيگري خود از دو مربي اروپايي بهره مي‌گيرند.
 
امروز روي نيمكت ايران مردي نشسته است كه تجربه حضورش از ميدان‌هاي سخت مي‌تواند راهگشاي فوتبال ايران در مسيرهاي سخت و دشوار باشد. كارلوس كي‌روش بدون شك در تيم‌هاي مطرحي همچون پرتغال، رئال مادريد و ... سرد و گرم مربيگري را به خوبي چشيده و مي‌تواند در اين روزهاي حساس نسخه‌اي شفابخش را براي فوتبال ايراني كه سال‌ها از رونق افتاده است تجويز كند.
 
در آن سو نيز سرمربي تيم ملي اندونزي ریسبرگن هلندی است. مربي كه علاوه بر حضور در چند تيم باشگاهي هلند، عربستان و ... در دوره‌اي كوتاه سرمربيگري تيم ملي فوتبال ترینیداد و توباگو را نيز بر عهده داشته است.
تقابل تيم‌هاي ملي ايران و اندونزي در واقع در پشت پرده تقابل دو سبك متفاوت فوتبال اروپا از دو كشور صاحب فوتبال پرتغال و هلند است كه در اين مسابقه در قالب انديشه سرمربيان دو تيم توسط بازيكنان در زمين مسابقه به اجرا در خواهد آمد.  
 
*مثلث كاپيتان‌هاي محبوب؛ اشتياق حضور در ورزشگاه (آشتي ملي)
در انتظار بازي باكيفيت از مردان كي‌روش
 
در مطلب پاياني بايد يادآور شد در صورتي كه تيم ملي مي‌خواهد گام اول براي رسيدن به برزيل 2014 را محكم و باقدرت بردارد بايد براي اين كار اراده و پشتكار و از همه مهم‌تر انگيزه داشته باشد و اين انگيزه تنها و تنها از سوي هواداراني كه سالهاست به فوتبال ملي پشت كرده‌اند، تزريق مي‌شود.
 
امروز مثلث كاپيتان‌هاي محبوب از استقلال و پرسپوليس تا اوساسوناي اسپانيا در تيم ملي فوتبال ايران دور هم جمع شده‌اند تا بلكه با حضورشان آشتي ملي را در روزهايي رقم بزنند كه اين آشتي در فصل جاري رقابت‌هاي ليگ برتر با حضور پرشور همين فوتبالدوستان حاصل شده است.
فرهاد مجيدي، علي كريمي و جواد نكونام اسامي نيستند كه فوتبالي‌ها بخواهند از نام آنها به راحتي بگذرند و البته هركدام به تنهايي مي‌توانند از محبوبيت بالاي خود براي جذب هوادار استفاده كنند. بر همين اساس با حضور اين 3 مرد محبوب از حالا مي‌توان انتظار داشت كه پس از مدت‌ها تيم ملي با حضور خيل جمعيت مشتاقان فوتبال در ورزشگاه آزادي به مصاف تيم ناشناخته و اسرارآميزي برود كه در اين مقطع كي‌روش از آن به عنوان قدرتمندترين حريف ايران در مرحله اول گروهي ياد كرده است.
 
در صورتي كه اين اتفاق رخ دهد، تيم كارلوس كي‌روش كه سرمربي پرتغالي‌اش كيفيت بازي‌هاي ليگ برتر فوتبال ايران را لايق هواداران پرشمار و پرشور ايراني نمي‌داند، بايد چنان كيفيتي در خور و شأن هواداران ارائه دهد كه علاوه بر نمايش فوتبالي زيبا و جذاب، مشتاقان به فوتبال را نيز به ادامه راه اميدوار كند.
 
در ديگر ديدار اين گروه جمعه شب تيم‌هاي بحرين و قطر از ساعت 21:30 به وقت ايران در منامه به مصاف هم مي‌روند.
انتهاي پيام/خ

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان درآستان جانان و آدرس astan.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان