كمك‌هاي كشورمان به سومالي مفيد بوده اما كافي نيست
ASTAN

خبرگزاری فارس: يك مستند‌ساز بين‌المللي گفت: كمك‌هاي كشورمان مفيد بوده اما كافي نيست و لازمه آن حضور بلند‌مدت‌تر و استمرار سرمايه‌گذاري است. ايجاد درمانگاه، مدارس، چاه و حل مشكلات كشاورزي راه حل بهتري است و حل مشكل كشاورزي، حل مشكلات معيشتي را در پي دارد.

-------------------------------

سليم غفوري، مستندساز يبين‌المللي در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس در مورد وضعيت اخير مردم قحطي‌زده سومالي و ديده‌هاي خود در زمان ساخت مستندي از سومالي اظهار داشت: همين تصاويري كه الان از رسانه‌ها منعكس مي‌شود و مردم در كپرهاي چوبي كوچك زندگي مي‌كنند، 4 سال پيش هم هنگامي كه ما از سومالي مستندي مي‌ساختيم، وجود داشت كه به دليل جنگ‌هاي داخلي سومالي آواره شده بودند.

وي در مورد وضعيت معيشتي آوارگان سوماليايي اظهار داشت: در سومالي جيره غذايي يك نفر در روز يك پيمانه حبوبات است كه تقريبا چيزي نيست و خانواده‌هاي سوماليايي با درآمد روزي نيم دلار در روز و ماهانه تا 20 دلار زندگي مي‌كنند، همچنين آب آشاميدني كه مردم استفاده مي‌كردند آب مناسبي نبود.

غفوري با اشاره به مستندي كه از سومالي ساخته و از شبكه اول سيما پخش شد، اذعان داشت: 4 سال پيش اين برنامه هم پخش شد، ولي موجي كه بايد ايجاد نشد. نه از طرف رسانه‌ها به خصوص رسانه‌هاي مسلمان و نه از طرف مسئولان.

وي در پاسخ به اينكه عده‌اي مانند آمريكايي‌ها بيشتر به اوضاع سومالي دامن مي‌زنند و حتي گاهي گفته مي‌شود عمدا جلوي امدادرساني به مردم سومالي گرفته مي‌شود گفت: در سال 1993، 35 هزار آمريكايي به بهانه برقراري امنيت وارد سومالي شدند كه با مردم درگير مي‌شدند و مجبور به ترك خاك سومالي شدند ولي بعد از آن به عناوين مختلف مداخلات خود را داشته‌اند و جنگ‌هاي داخلي سومالي با حمايت آمريكا برقرار است كه به طرفين دعوا اسلحه مي‌دهند و حتي گاهي اطلاعات به طرفين مي‌دهند.

اين مستندساز انقلابي اظهار داشت: سومالي منابع غني اورانيوم خوبي دارد و در دهه 80 ميلادي شركت‌هاي نفتي آمريكايي به دنبال اكتشاف نفت در اين كشور بودند.

يك تحليلي از سوي افراد فرهيخته سومالي وجود دارد كه اين درگيري‌ها ادامه دارد تا منابع كشف شده توسط آمريكايي‌ها دست نخورده باقي بماند تا زماني كه منابع نفتي در نقاط ديگر دنيا تمام شود و آن موقع از منابع نفتي دست نخورده سومالي استفاده كنند.

وي افزود: ما بايد به وظيفه خود عمل كنيم كه بخشي از آن وظيفه انساني است كه دستگاه‌هاي مسئول و سياست خارجي ما بايد در اين زمينه به وظيفه خود عمل كنند. انتقادي كه ما از سيستم رسمي ديپلماسي، هلال احمر و كميته امداد داريم اين است كه خيلي زودتر از اين‌ها بايد دست به كار مي‌شدند.

وي گفت: متاسفانه خيلي از گروه‌هاي وهابي سرمايه‌گذاري سنگيني در سومالي كردند در حالي‌كه ما ادعاي علمداري جهان اسلام را داريم كه به حق هم هست و نمي‌توانيم بي‌تفاوت باشيم و بگوييم به ما مربوط نيست. يكي از لوازم اين ادعا رسيدگي به امور محرومين جهان اسلام است، ما در اسلام مي‌گوئيم به مرز جغرافيايي قائل نيستيم، معتقديم به تمام محرومان بايد رسيدگي كرد.

غفوري در پاسخ به اينكه محروميت‌هايي در كشور مانند سيستان را داريم كه دولت به آنها هم بايد امداد رساني كند اذعان داشت: كمك به سومالي نقض‌كننده كمك به محرومان داخل كشور نيست. چرا كه ما كمبود منابع نداريم و به اندازه كافي توان هم داريم.

وي در مورد تاثير كمك‌هاي ايران گفت: كمك‌هاي كشورمان مفيد بوده اما كافي نيست و لازمه آن حضور بلند‌مدت‌تر و استمرار سرمايه‌گذاري است. ايجاد درمانگاه، مدارس، چاه و حل مشكلات كشاورزي راه حل بهتري است و حل مشكل كشاورزي، حل مشكلات معيشتي را در پي دارد.

غفوري راهكار براي سفر به سومالي را براي خبرنگاراني كه مايل به تهيه خبر و مستند هستند، حركت با پروازهاي امدادي هلال احمر عنوان كرد و افزود: البته از دبي هم چند پرواز هست كه توقفي در موگاديشو مركز سومالي دارد.
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان درآستان جانان و آدرس astan.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان