بررسیِ ازدواج های رسول خدا(ص)
ASTAN

بررسیِ ازدواج های رسول خدا(ص):

برخی از ازدواج های پیامبر(ص) به سبب نیل به موقعیتهای بهتر برای تبلیغ دین خدا و استحكام آن و جلوگیری از دشمنی و كارشكنی‌های قبایل بزرگ عرب و ایجاد زمینة مساعد برای مسلمان شدن آنان بود که از آن میان می توان به ازدواج پیامبر(ص) با عایشه دختر ابوبكر از قبیلۀ تیم، با حفصه دختر عمر از قبیلۀ عدی، با ام‌ّحبیبه دختر ابوسفیان از بنی‌امیه، با ام سلمه از بنی مخزوم، با سوده از بنی اسد، با میمونه از بنی هلال و با صفیه از بنی‌اسرائیل اشاره نمود. پیامبر(ص) با قبایل بزرگ به ویژه قبایلی كه بیش از دیگران با اسلام دشمنی می کردند(مانند بنی امیه و بنی اسرائیل) ازدواج هایی انجام داد، امّا با قبایل انصار كه نسبت به پیامبر(ص) دشمنی نداشتند ازدواجی صورت نداد. ازدواج با امّ حبیبه دختر ابوسفیان موجب شد بزرگترین دشمن اسلام از شدت خصومت نسبت به مسلمانان بکاهد. برخی از ازدواج های پیامبر(ص) با بیوه زنان بی سرپرست بود و ایشان برای تشویق مردان مسلمان به سرپرستی بیوه زنان و ایتام، خود در این زمینه پیشقدم می شدند. ازدواج پیامبر(ص) با امّ سلمه كه شوهرش در احد شهید شده بود و در مدینه غریب بوده و سرپرست چهار یتیم بود به این انگیزه صورت گرفت. امّ سلمه خود تعجب نموده بود که در این سن و سال كه كسی حاضر نمی شد با او ازدواج كند، چرا پیامبر به جای ازدواج با زنان جوان، كسی را به خواستگاری او فرستاده است. برخی از ازدواج های پیامبر(ص) به سبب آزاد نمودن کنیزان بود. جویریه و صفیه كنیز بودند. پیامبر(ص) این دو را آزاد كرد و سپس با آنها ازدواج نمود تا الگویی در این زمینه برای مسلمانان باشد. جویریه در غزوۀ بنی مصطلق اسیر شده و در سهم غنیمتیِ رسول خدا(ص) قرار گرفت. حضرت وی را آزاد كرد و سپس با وی ازدواج نمود. كار حضرت برای مسلمانان الگو شد و بدین ترتیب تمامی اسیران غزوۀ بنی مصطلق كه حدود دویست تن بودند آزاد شدند. ازدواج با جویره موجب شد كه بیش از صد خانواده از این قبیله به اسلام بگروند. صفیه نیز بیوه بود و شوهرش در جنگ خیبر كشته شده بود. یکی دیگر از ازدواج های پیامبر(ص) با زینب بنت جحش، همسر مطلقۀ زیدبن حارثه(پسرخواندة پیامبر) بود که به حکم خداوند صورت گرفت تا یک حكم جاهلی را در عمل باطل كند. ازدواج با عایشه و حفصه هم حكمتهاى خاصّی داشت. حفصه شوهرش در احد كشته شده بود و به علت عدم بهره مندی از زیبایى هیچ كس حاضر به ازدواج با او نمى شد، از سوی دیگر پدرش عمر به هر كس مى رسید پیشنهاد ازدواج با حفصه را مى داد و آنها امتناع مى كردند و چه بسا به ذهن مردم خطور مى كرد كه اگر كسى در جنگ كشته شود بازماندگانش دچار مشکل مى گردند و لذا هنگامی که عمر با اصرار از پیامبر(ص) خواست تا حفصه را به همسری گیرد حضرت قبول فرمود. عایشه تنها همسر باکرۀ پیامبر بود که مورّخان وی را نیز از جنبۀ جذابیت ظاهری ضعیف محسوب کرده اند. همة زنان پیامبر(ص) قبل از نزول حكم «حداکثر چهار همسر برای هر مرد» به عقد پیامبر(ص) در آمده بودند. پیامبر در سن 25 سالگى با حضرت خدیجه كبرى(س) که بیوه ای چهل ساله بود ازدواج نمود و تا سن 50 سالگى یعنى سال دهم بعثت فقط با ایشان زندگى مى نمود. بعد از رحلت خدیجه كبرى نیز پیامبر(ص) به مدت سه سال مجرّد زیسته و سپس با سوده كه شوهرش در حبشه از دنیا رفته بود ازدواج نمود.خانوادۀ سوده مشرك و دشمن پیامبر بودند و سوده را به علت اسلام آوردن مورد آزار قرار می دادند. سوده به حدی سالخورده بود که حق همبستری خویش را به حضرت بخشید. سایر ازدواج هاى پیامبر در مدینه و در حد فاصل سنین 53 تا 63 سالگى پیامبر(ص)صورت گرفت که اقتضایى براى خوشگذرانى مرد ندارد. از این گذشته، ارتباط جنسی در چند سال آخر حیات پیامبر(ص) برای ایشان مجاز نبود.

* اصلاً روابط زناشويي در سالهاي آخر حيات براي آن حضرت مجاز نبود. شیاطین انسان نمای معاصر که هیچ دستاویزی برای هجمه علیه پیامبر اسلام(ص) نمی یابند به مسألۀ تعدد زوجات آن حضرت متوسل شده و آن را دلیل توجه ایشان به امور جنسی معرفی می کنند. اگر این ادعا اندکی به واقعیت نزدیک بود، هنگامی که سران قریش نزد پیامبر(ص) آمدند و به او پیشنهاد کردند که زیباترین زنانشان را به عقد وی در می آورند و سیادت وی را بر مکه می پذیرند به شرط آن که از دعوت خویش صرف نظر نماید، در پاسخ نمی فرمود که: «سوگند که اگر خورشید را در دست راست و ماه را در دست چپم بگذارند از دعوت خویش صرف نظر نخواهم کرد». ضمناً اگر اين ادعا واقعيت داشت، چرا آن حضرت فرزندان زيادي نداشتند؟ تنها حکمی که بنا بر اجماع فریقین(شیعه و سنّی) هر مسلمانی بدون حکم دادگاه اجازۀ اجرای آن را دارد، اعدام سابّ النّبی(اهانت کننده به پیامبر) است. چنین حکمی ممکن است بدین معنی باشد که نور فطرت سابّ النّبی به کلّی خاموش گشته و راه بازگشت و توبه ای برای وی وجود ندارد.

«و همچنین برای هر پیامبری، دشمنانی از شیاطین انس و جنّ قرار دادیم؛ برای فریب یکدیگر سخنان آراسته القا می کنند. اگر پروردگارت می خواست، چنین نمی کردند. پس با افترایی که می زنند رهایشان ساز؛ تا آنان که به قیامت ایمان ندارند، بدان گوش دل سپارند و پسندشان افتد و هرچه درخورشان هست انجام دهند»-انعام؛113-112.

«برخی از اهل سنت برای اثبات برتری عایشه بر دیگر همسران رسول خدا، اصرار دارند كه ثابت كنند عایشه در شش سالگی به عقد رسول خدا(ص) درآمده و در نُه سالگی وارد خانۀ آن حضرت شده است، اما بنابر منابع خود اهل سنت، این ادعا کاملاً بی اساس است (سند روایاتی که سن عایشه را بسیار کم عنوان می کند تماماً به عوامل دستگاه اُموی و نیز خود عایشه ختم می گردد که سوابقی از وی در بیان روایات نادرست وجود دارد). محمد بن اسماعیل بخاری از عایشه نقل می كند كه رسول خدا(ص) سه سال بعد از رحلت حضرت خدیجه(س) با او ازدواج كرده است.[1] بر این اساس، با توجه به این كه حضرت خدیجه(س) در سال دهم بعثت از دنیا رفته‌است، ازدواج رسول خدا(ص) با عایشه در سال سیزدهم بعثت صورت گرفته است. ابن ملقن بعد از نقل روایت بخاری می‌گوید: «رسول خدا(ص)در سال دوم هجری، عایشه را به منزل خود آورد».[2] طبق این نقل، رسول خدا(ص) در سال سیزدهم بعثت، عایشه را به عقد خود درآورده و در سال دوم هجری رسماً با او ازدواج كرده است. از نقل برخی دیگر از بزرگان اهل سنت به این نتیجه می‌رسیم كه ازدواج رسول خدا(ص) با عایشه در سال چهارم هجری بوده است؛ بلاذری در انساب الأشراف در شرح حال سوده، همسر دیگر رسول خدا(ص) می‌نویسد: «رسول خدا بعد از خدیجه، چند ماه قبل از هجرت با سوده بنت زمعه، ازدواج كرد و او نخستین همسر رسول خدا در مدینه بود».[3] از سوی دیگر ذهبی می نویسد: «سوده در سال آخر خلافت عمر از دنیا رفت، او به مدت چهار سال تنها همسر رسول خدا بود، هیچ زنی و هیچ كنیزی در آن چهار سال با سوده در این امر شریك نبود، سپس رسول خدا با عایشه ازدواج كرد».[4] در نتیجه، عایشه در سال چهارم هجرت(چهار سال بعد از ازدواج رسول خدا با سوده) با آن حضرت ازدواج كرده است. دربارۀ سن عایشه، مقدسی می‌گوید: «كسانی كه در اسلام آوردن بر دیگران سبقت گرفتند...از زنان اسماء دختر بنت عمیس همسر جعفر بن أبی طالب... و عایشه كه در آن زمان خردسال بود . این افراد در سال اول بعثت كه رسول خدا مخفیانه مردم را به ایمان دعوت می‌كرد، اسلام آوردند».[5] و ابن هشام نیز نام عایشه را جزء كسانی می‌آورد كه در سال اول بعثت ایمان آورده در حالی كه هنوز كودك بوده است.[6] اگر عایشه در زمان اسلام آوردنش(سال اول بعثت)، هفت ساله بوده باشد، در سال دوم هجری(سال ازدواج رسمی با رسول خدا) 22 سال داشته است. اگر سخن بلاذری را بپذیریم كه چهار سال بعد از ازدواج رسول خدا با سوده، یعنی در سال چهارم هجری با آن حضرت ازدواج كرده است، سن عایشه در هنگام ازدواج 24 سال بوده است. بنابراین، ادعای ازدواج عایشه با رسول خدا(ص) در سن شش و یا نُه سالگی از دروغ‌هایی است كه در دورۀ حکومت بنی امیه ساخته شده است و با واقعیت‌های تاریخی سازگاری ندارد».[7]

 

[1] - صحیح البخاری؛ ج 3، ص 3606، ح3606.

[2] - غایه السول فی خصائص الرسول؛ ج 1، ص 236.

[3] - أنساب الأشراف؛ ج 1 ، ص 181.

[4] - تاریخ الإسلام و وفیات المشاهیر والأعلام؛ ج 3، ص 288.

[5] - البدء والتاریخ؛ ج 4، ص 146.

[6] -السیره النبویه؛ ج 2، ص 92.

[7] - دکتر سید محمد حسینی قزوینی-برگرفته از پایگاه اینترنتی www.valiasr-aj.com (با تلخیص).

وقتی فرمان جنگ صادر می فرمود، خود دامن به کمر می زد و از همه مردم دلیرتر بود. تا آنجا که علی(ع) می فرماید:«هر گاه کار در جنگ بر ما دشوار می شد، به رسول خدا(ص) پناه می بردیم و هیچکس از آن حضرت به دشمن نزدیک تر نبود».

پیامبراکرم(ص) نسبت به هدایت مردم شوق فراوانی داشته و طاقت دیدن شقاوت و به عذاب در افتادن ایشان را نداشت؛«همانا رسولی از خودتان برای شما آمد که هر آن چه شما را رنج می دهد(فقر و پریشانی و جهل و فلاکت) بر او سخت می آید و نسبت به شما بسیار رئوف و مهربان، و بر نجات شما بسیار حریص است».[297]اندوه آن حضرت از گمراهی مردم بدانجا رسید که آیه نازل شد:«ما انزلنا علیک القرآن لِتَشقی... قرآن بر تو فرو نفرستادیم تا خویشتن را هلاک نمایی».
« حضرت محمد(ص) در اندیشۀ متفکران غرب و شرق

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان درآستان جانان و آدرس astan.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان