آتشفشانی از بیماری ایدز در سایه رفتارهای پرخطر جنسی موج سوم ایدز در راه است
ASTAN

بیشتر مواقع مثل یک سرماخوردگی می ماند اما سرماخوردگی کشنده که حاصل تکثیر ویروسی به نام اچ‌آی‌وی در بدن میزبان است که باعث تخریب جدی دستگاه ایمنی بدن (معروف به نقص ایمنی یا کمبود ایمنی) انسان می شود که خود زمینه‌ساز بروز عفونت‌های موسوم به فرصت طلب است که یک بدن سالم عموماً قادر به مبارزه با آنهاست .

 
ایدز نام این سرماخوردگی کشنده است که میتواند سالها در بدن یک انسان زندگی کند و ریشه بدواند اما تا مرحله نهایی بیماری شناخته نشود و به بسیاری نیز منتقل شود.

اما ترس از نام این بیماری بیشتر از مبتلا بودن به آن آزار دهنده است و طرز نگرش جامعه و مردم نسبت به این بیماری است که گاهی موجب می شود عوارض این بیماری در مبتلایان بیشتر نمود پیدا کند و رنجشان دهد.

نام این بیماری با اعتیاد و رفتارهای پر خطر جنسی گره خورده است، غافل از اینکه بسیاری از مبتلایان به ایدز نه معتاد هستند و نه به فساد اخلاقی دچارند بلکه تنها به دلیل نا آگاهی و اشتباهات پزشکی به این بیماری مبتلا شده اند.

به دلیل نگاه بد اجتماع به ایدز، مبتلایان به این بیماری آن را پنهان می کنند و همین مساله زمینه را برای گسترش این بیماری افزایش می دهد.

تا همین چند ماه پیش هم وقتی درباره ایدز پیزی نوشته می شد از هشدار، زنگ خطر و تهدید ایدز صحبت می شد ، اما با آمار یک به هزار مبتلایان به ایدز که از سوی رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت اعلام می شد و به یقین چالش بزرگ و جدی وزارت بهداشت در آینده نزدیک همین مساله خواهد بود و به گفته مسئولین موج سوم ایدز در راه است.

آمارهای رسمی و ثبت شده وزارت بهداشت نشان می دهد که اکنون 14هزار و 554نفر مبتلا به ایدز شناخته شده در کشور زندگی می کنند . موج سوم ايدز در ايران در حالي رو به افزايش است كه به اذعان مسوولان وزارت بهداشت هنوز 50 تا 60‌هزار نفر از مبتلايان در كشور از بيماري خود نا‌آگاهند. با اين حال معاون غذا و داروي وزارت بهداشت به شرق مي‌گويد: آگاهي عمومي نسبت به مسايل جنسي در كشور رو به افزايش است و در سايه اين مساله مي‌توان به كنترل اين بيماري در سطح جامعه اميدوار بود.

بر این اساس آخرین آمار، بیش از 50هزار نفر افراد مبتلا به HIVهنوز در کشور ناشناخته هستند در حالی که ناقل این بیماری هستند.این در حالی است که هر روز حدود 8هزار نفر به علت بیماری های ناشی از ایدز در دنیا می میرند و در همین مدت 12هزار نفر دیگر به (HIV)مبتلا می شوند.

بی تردید، این اعداد و ارقام تکان دهنده است و خطر حضور این بیماری در کشور را به خوبی نشان می دهد.

معاون وزير بهداشت با اشاره به موج سوم شيوع ايدز در كشور مي‌گويد: موج نخست ايدز سال 65 شناسايي و نخستين مورد ابتلا به آن در كشور شروع شد و طي يكي، دو دهه با افزايش ناگهاني ايدز در بين مصرف‌كنندگان تزريقي موادمخدر و زندانيان در كشور مواجه شديم و موج سوم ابتلا به ايذر از طريق روابط جنسي محافظت‌نشده است و از همين جهت مي‌توان اين موج را با بحث‌هاي سلامت جنسي مرتبط دانست. هم‌اكنون آمار ابتلا به ايدز در اين رابطه در حال افزايش است؛ در واقع الگوي انتقال آن از تزريق به روابط جنسي محافظت نشده تغيير پيدا كرده و اين امر بيشتر در زنان مشاهده مي‌شود.

شيباني تاكيد كرد: هفت درصد از مبتلايان به ايدز «در معرض خطر مسايل اخلاقي و رفتاري» قرار دارند و با توجه به افزايش رفتارهاي پرخطر در آينده ممكن است با آتشفشاني از بيماري ايدز در كشور روبه‌رو شويم، بنابراين لازم است در اين زمينه اطلاع‌رساني لازم به مردم صورت گيرد.

او با اشاره به اينكه زنان در رده سني 25 تا 34‌سال بيشتر درگير موج سوم ايدز هستند، مي‌افزايد: وقتي زنان به اين بيماري مبتلا مي‌شوند نوزاداني نيز به دنيا مي‌‌آورند كه آنها هم مبتلا هستند و مي‌تواند اين افراد لطمه بزرگي به كودك خود و جامعه وارد مي‌كنند. وزارت بهداشت با برنامه‌هاي حساب شده توانسته است تا حدود زيادي موج دوم ايذر را كه بين معتادان و زندانيان وجود داشت را كنترل كند ولي با افزايش آمار ابتلا از طريق روابط جنسي برنامه‌هاي كاهش آسيب وزارت بهداشت تغيير كرده تا بتواند با اين موج مبارزه كند.
 
وي اضافه می کند: از سال 65 تا امسال 8/9‌درصد از افراد از طريق روابط جنسي مبتلا به ايذر شده‌اند؛ در صورتي كه اين آمار در سال 89، 8/20 درصد بوده است همچنين تخمين‌زده مي‌شود، 50 تا 60‌هزار مورد ابتلا در كشور وجود داشته باشد كه اين افراد از وضعيت و آلودگي خود اطلاع ندارند كه خوشبختانه در حال حاضر در تمام شهرستان‌هاي كشور، مراكز و پايگاه‌هاي مشاوره در آنجا راه‌اندازي شده و در طول دو سال گذشته هم رسانه‌ها به‌خصوص صداوسيما و خبرگزاري‌ها حركت مناسبي درباره آگاه‌سازي مردم انجام داده‌اند كه اگر اين روند ادامه پيدا كند و اين همكاري‌ها بيشتر تداوم يابد ما انتظار داريم به اهدافي كه در برنامه‌ريزي كشوري پيش‌بيني شده دست پيدا كنيم و بتوانيم گسترش اين بيماري را بيشتر كنترل كنيم.

بحث‌هاي مربوط به سلامت جنسي در حالي در طول چند سال اخير در جامعه بيش از پيش در حال مطرح شدن است كه همواره برنامه پيشگيري از بيماري ايدز در جامعه مطرح بوده و موج سوم ايدز در جامعه ايران به گواه مسوولان وزارت بهداشت به شكلي در حال افزايش است كه رفتار‌هاي پرخطر جنسي را عمده‌ترين دليل اين افزايش مي‌دانند.

در مقابل افزايش فروش كالاهاي آميزش جنسي و دارو‌هاي پيشگيري از ايدز در جامعه و دسترس بودن آنها در داروخانه‌هاي كشور مي‌تواند نشان‌دهنده اين موضوع باشد كه حساسيت عمومي در رابطه با افزايش آگاهي نسبت به سلامت جنسي در حال افزايش است.

با این وجود، نگاهی به بطن جامعه نشان می دهد که برای افزایش آگاهی های جنسی آن طور که باید و شاید اقدامات شایسته ای صورت نگرفته است و با توجه به سخنان معاون وزیر بهداشت که موج سوم انتقال این بیماری را نتیجه رفتارهای پر خطر جنسی می داند، به نظر می رسد باید اقدامات جدی تری در این زمینه صورت گیرد و به سلامت خانواده بیش از این بها داده شود.اطلاع رسانی درباره نحوه انتقال این بیماری و نحوره برخورد جامعه با این بیماران نیز بی تاثیر نخواهد بود و می تواند گام مهمی در جهت کنترل این بیماری باشد.
 
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان درآستان جانان و آدرس astan.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان