دادگستری ، استانداری و سه متهم شورای شهر
ASTAN
شنبه 5 شهريور 1390برچسب:, :: 0:16 ::  نويسنده : دارا
کشنبه 19 دی ماه 1389، بعد از جلسه هفتگی شورای اسلامی شهر شیراز، اتفاقی افتاد که تمام اذهان را به سمت این شورا معطوف نمود. 3 تن از اعضای شورا توسط یکی از نهادهای امنیتی استان، دستگیر شدند. این خبر از دو زاویه قابل تحلیل می نمود. زاویه نگاه اول،  اوضاع بی سامان شورای شهر شیراز است که سه نفر از اعضای آن، جدای از شخصیت حقیقی و حقوقی خود دچار جرمی شده بودند که یکی از نهادهای امنیتی استان آن ها را دستگیر می کند. اگر این جرم بنابر شخصیت حقیقی این افراد بوده باشد، روا نیست کلیت شورای شهر، تضعیف گردد. اما دستگیری از سوی نهادی امنیتی، ذهنیت مردم را به سوی مسئله دیگری معطوف می کند. زاویه نگاه دوم، اما اصیل تر و برای استمرار حیات طیبه جمهوری اسلامی، راهبردی تر می نمود. «مسئولین امر در مقابل این فساد چه خواهند کرد؟» این سوالی بود که ذهن بسیاری از دلسوزان را به خود مشغول کرده بود. رویکرد عدالتخواهانه به این مساله، می توانست تضمینی باشد برای دوباره اتفاق نیفتادن آن. البته برخی گروه ها نیز در پی بهره برداری های سیاسی از چنین فضایی برآمدند.

به گزارش شیرازه در آن فضا بیانیه دانشجویان، بسیار روشنگرانه و مطالبه گرانه نوشته شد.

11 تشکل دانشجویی در نامه ای خطاب به آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضایئیه نوشتند: « همانگونه كه مستحضرید طی چند روز اخير برخی اعضاي شوراي اسلامي! شهر شيراز به اتهام  مفاسد اداري و حكومتي، بازداشت و مورد بازخواست قرار گرفته‌اند. با توجه به اينكه اين افراد با راي مستقيم مردم به اين منصب دست يافته اند و همچنين بنا بر اهميت اين شورا در امور روزمره مردم، مطالبه ما به عنوان وجدان بيدار جامعه  از قوه قضائیه اين است كه  هر چه سريعتر اين پرونده در دست رسيدگي  قرار داده شود و اجازه ندهيد اين امر خطير كه در آن پاي آبروي نظام به ميان است،‌ دچارسياسي بازي احزاب و قدرت هاي منفعت طلب گردد.

 همچنين در صورت اثبات اتهام‌های وارده  درخواست تجدید نظر در صلاحيت  اين افراد را داشته و خواستار تحقیق و تفحص از عملكرد شوراي اسلامي شهر شيراز در سال‌هاي اخير می‌باشیم.»

 بار دیگر 9 تشکل دانشجویی طی نامه ای به استاندار وقت استان فارس، دکتر احمدزاده کرمانی از او خواستند تا در مقابل اتهامات وارده به 3 تن از اعضای شورای شهر شیراز، بر محور عدالت حرکت کند: « براستی چگونه است که برای یک نانوا به جرم پنج تومان گرانفروشی در یک قرص نان در کمتر از چند دقیقه ،پرونده تشکیل و تکمیل شده ،حکم صادر گردیده و بلافاصله اجرا میگردد و به خاطر اینکه دیگر هوس گرانفروشی نکند روزهای متمادی پلاکارد بر درب مغازه اش آویزان می شود ... اما آنانی که اختیار صدها میلیارد اموال شهر را در دست دارند ،با یک نشست و برخاست هکتارها زمین را تغییر کاربری می دهند ،با یک امضا بسیاری را به عرش برده یا بر خاک می نشانند ،چگونه است که حتی اعلام اتهامات آنان نیز از مردم دریغ میشود، هر چند دیگر تنها خواجه حافظ بی اطلاع مانده است!!!»

 

اما در میان همه ی خبرهای مرتبط با دستگیری سه نفر از اعضای شورای شهر، یک خبر امیدوار کننده بود.

حجت الاسلام بانشی، در گفتگو با ایسنا در این خصوص گفته بود: در این پرونده اتهامات مالی متوجه 3 نفر از اعضای شورای شهر است كه هم اكنون مراحل تكمیل مقدماتی را طی می‌كند. وی ادامه داد: یك نفر از اعضای شورای شهر با قرار وثیقه 2/1 میلیارد تومانی و 2 نفر با قید قرار كفالت آزاد هستند تا پرونده مراحل خود را طی كند. بانشی در مورد تعطیلی دو جلسه اخیر شورای شهر نیز گفته بود: تعطیلی شورای شهر شیراز ارتباطی به دادسرای شیراز ندارد ولی اگر حكمی دال بر محكومیت و محرومیت قطعی متهمان صادر شود، حتماً اعلام می‌كنیم.

 

اما تا کنون، هیچ خبری از وضعیت پرونده های این سه تن اعلام نشده است. این مساله می تواند از دو زاویه مورد تحلیل شود. اول این که در صورتی که این سه نفر، بی گناه بوده اند، باید هرچه زودتر خبر بی گناهی آنان اعلام شود تا نظام اسلامی از طریق اتهام به مسئولین، متضرر نگردد. اما نگاه دوم، روایت کم کاری و سیاسی کاری هایی است که در مسیر بررسی دقیق اتهامات وارده و نهایتا صدور حکم متهمین می تواند وجود داشته باشد. اگر نگاه دوم بر سر این پرونده سایه انداخته باشد، جز مردم و نظام اسلامی کسی خسران نخواهد دید. چرا که در صورت مجرم بودن این سه عضو شورای شهر، که بعد از چند هفته از دستگیری، در جلسات شورا حاضر می شوند، می توان نوعی جهت گیری مبتنی بر نفع شخصی را در ارائه طرح و پیشنهاد و انتقاد و رای دادن های این افراد پیش بینی کرد. این مساله تبعات سنگینی برای حرکت رو به جلوی کلان شهر شیراز خواهد داشت.

مطمئنا دادگستری و استانداری به عنوان نهادهای نظارتی بر این شورا باید در مقابل سوالات بی شماری که ذهن دلسوزان انقلاب را مشغول به خود کرده است، پاسخو باشند و هرچه سرع تر، این پرونده مهم را از بلاتکلیفی خارج سازند. و البته عدالت شیرین تر است.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان درآستان جانان و آدرس astan.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان